sábado, 5 de septiembre de 2015

Arte de estar por casa (2): Josep Guinovart i Bertran

"La encina, soporte sideral central, constelar. Las paredes se transforman en paisajes, acumulándose signos y memorias de guerra. Pisamos líneas y mitos, esgrafías y cabezas adentradas en el pozo de los barros, el rayo que sale de la tierra y se entierra. Los trabajos geométricos de las abejas, la cera que se crea y se deshace en los cálidos rastrojos".

Josep Guinovart

La Cabana, Espai Guinovart de Agramunt (Lleida), Fuente

Con esta descripción de "La Cabana", que nos hizo su propio creador, quisiera retomar esta serie de escritos que llamé: "Arte de estar por casa" (dentro de la sección Arte de este blog) y que están dedicados a artistas de los cuales tengo el honor de poseer alguna de sus obras. Como recordaréis, comencé esta subsección el año pasado con: Josep Maria Subirachs. En esta ocasión, hablaré de Josep Guinovart i Bertran:

Josep Guinovart i Bertran (2007), en el Museu d'Història de Catalunya, Wikipedia

En esta ocasión, hablaré de uno de los máximos representantes del Informalismo catalán... hablaré de uno de mis "artistas de estar por casa".

Firma de Guinovart, en la litografía expuesta en mi casa


Un poco sobre Guinovart

Josep Guinovart i Bertran nació en Barcelona el 20 de marzo de 1927. Comenzó trabajando como pintor de paredes. En 1944 ingresó en la Escuela de Bellas Artes de la Lonja de Barcelona. A partir de 1951 se dedicó plenamente a la pintura.

Mural en el teatro de les Llars Mundet de Barcelona (1957), Wikipedia

Durante este periodo, también realizó ilustraciones para la revista del grupo Dau al Set. En 1952 se trasladó a París con una beca, de regreso fundó, en 1955, el grupo Tahüll, junto con Cuixart, Muxart, Tàpies y Tharrats.

A finales de los cincuenta inició una tendencia informalista con una fuerte presencia matérica, tanto por la incorporación de elementos y objetos diversos (maderas quemadas, cajas, objetos de desecho...) como por la aplicación de técnicas como el collage y el assemblage.

A partir de la década de 1970 empleó sistemáticamente materiales como arena, tierra, barro, paja o fibrocemento e inició una serie de obras en las que recoge preocupaciones sociales y políticas.

Inclusión de elementos como la madera o el barro en la obra de Guinobart, Fuente

A finales de los setenta, comenzó a experimentar con la proyección tridimensional de sus obras, que se concretó en la creación de ambientes o entornos espaciales como el titulado Entorn-Contorn (1978).

Entorn-Contorn (1978), expuesto al Poble Espanyol de Barcelona, Fuente

Guinovart posee una producción artística muy variada: pinturas murales, decorados y escenografías teatrales (como la realizada para Bodas de sangre de Federico García Lorca), ilustraciones de libros, diseño de carteles, tapices y esculturas. En 1976 comenzó su actividad como grabador.

Lleida (2007), uno de los últimos grabados de Josep Guinovart, Fuente

En 1990 se expuso una retrospectiva de su obra en el Centre Cultural Tecla Sala de L´Hospitalet de Llobregat (Barcelona), por la que recibió el Premi Nacional d´Arts Plàstiques concedido por el Departamento de Cultura de la Generalitat de Catalunya, ese mismo año.

En julio de 1994 se inauguró el Espai Guinovart en Agramunt (Lleida), un museo dedicado al artista. Si deseáis más información sobre este artista os recomiendo que visitéis su Web:


Vista general del diáfano Espai Guinovart en Agramunt (Lleida), Fuente

La obra de Guinovart siempre se ha mantenido a medio camino entre la pintura y la escultura por la incorporación de todo tipo de elementos tridimensionales. Otra constante a lo largo de los años es la presencia de temas políticos y de imágenes que evocan los lugares que visitó o residió.

Guinovart falleció en Barcelona el 12 de diciembre de 2007, debido a Infarto agudo de miocardio.


Una escalera al cielo

Pues bien, transitados por la vida y obra de Josep Guinovart, hemos llegado a mi dormitorio. Allí, en la amplia pared frente al camastro, podemos admirar una litografía de este artista.

No consta ningún nombre para este grabado, fechado en 1994, pero la evidente escala de mano que preside el centro de la obra hace que yo la acabara denominando como: "La Escalera".

"La Escalera" de Josep Guinovart, enmarcada y expuesta en mi dormitorio

Esta litografía se trata del ejemplar número 200 de una edición de 225 unidades. El grabado se realizó sobre un papel cuché de 76 X 24 centímetros, cortado de forma basta y firmado por el propio artista. Acabado el tiraje se destruyeron las 6 planchas usadas para la realización de esta obra de arte.

Para enmarcarlo, escogí un fino marco de aluminio azul marino (tono de uno de los azules usados en la litografía). El papel se montó sobre una base azul celeste (también usado en la obra) dejando un contorno a modo de paspartú para, de esta forma, poder apreciar los bordes rasgados del grabado. El cristal que elegí fue mate para evitar los reflejos.

Al igual que mi litografía de Josep Maria Subirachs, este cuadro me lo donó mi padre cuando me emancipé. A mi progenitor (por su parte) se lo regalaron, para Navidades, la imprenta Treballs Gràfics que eran clientes de la empresa donde él trabajaba. Parece ser que el estilo de Guinovart no le gustó a mi madre y la obra estuvo unos cuantos años en la penumbra de su altillo.

Folleto entegado junto la litografía

Esta litografía no deja indiferente a nadie que visita mi casa y son ya varias las personas que me han dicho que su contemplación les ha dado paz y sosiego, seguramente es por los tonos azules y claros que dominan el cuadro...

Si os parece, pasaré a describiros las sensaciones que me transmite a mí esta litografía. Lo haré desde un punto de vista muy personal y con todo el respeto hacia el artista: tened en cuenta que sólo soy un aficionado a las Bellas Artes. Con toda seguridad, Guinovart pensaba otra cosa cuando creó este gravado, pero esto es lo que a mí me hizo a mi sentir esta obra, tras mis largas y abstraídas contemplaciones desde el duermevela de mi lecho:

Litografía de "La Escalera", de Josep Guinovart (1994)

Desde un punto de vista meramente descriptivo, en esta litografía vemos, en primer lugar, lo que parece una escalera que sube desde la izquierda del cuadro hasta el centro... concretamente, sube hacia la amplia zona más blanca de la obra (rodeada por un ténue fondo azul celeste). En contraposición, esta escala se aleja de un manchurrón negro más pequeño que queda a su izquierda. Esta zona más blanca del cuadro, queda delimitada por tres marcas naranjas (con trazos negros y/o azules) formando un triángulo: parece que la escalera también quiere dirigirse a centro de esta figura geométrica imaginaria. A la parte inferior derecha del cuadro vemos una forma esférica azul marino, recostada sobre líneas diagonales. Por último, en la parte superior de la escalera, vemos una forma ovalada (también azul marino) de la cual le salen diferentes líneas gruesas.

Pues bien... esta obra abstracta, yo la interpreto de la siguiente manera: Tenemos un cielo azul donde, una "deidad" (el triángulo de marcas naranjas), crea una albugínea abertura. Desde el suelo aparece una escalera que sube directa al centro de este albar boquete, alejándose (por otra parte) de la zona obscura de la escena... También, desde el suelo, un anciano moribundo, recostado sobre su almohada (representado por la esfera i las líneas diagonales), observa la abertura. Por último, en la parte superior de la escalera, un ser que bien podría ser una especie de ángel (la forma ovalada azul con líneas gruesas a modo de alas), invita al expirante que suba sin miedo por la escala...

Espero que os haya gustado esta litografía, espero os haya gustado mi interpretación...

¡Muchas gracias por vuestra atención!

18 comentarios:

  1. Humbert, moltes gràcies per compartir amb tots nosaltres el teu art d'estar per casa, que és sens dubte el millor que cadascú pot tenir perquè és el que tenim a casa, més a prop, i ens inspira i emociona cada dia.
    A mi Guinovart sempre m'ha agradat per la seva vinculació amb la terra, amb la seva Lleida d'acollida, amb Agramunt. Les seves escultures i pintures matèriques sempre m'han atret.
    La teva interpretació és molt emotiva. És una peça fantàstica aquesta que tens. Els colors són vius, alegres. L'escala -a més- és sempre un fet recorrent de molts artistes. Miró la interpretava com una via d'evasió a la imaginació, al cel, a les constel·lacions com ell anomenava. Molts cops ha tingut un significat positiu, de pujar més amunt, de millora, de passar d'un lloc a un altre, de marxar de la Vida per anar qui-sap-on, però també de canvi, d'evolució...
    En tot cas, gràcies de nou per explicar-nos les teves emocions a través de l'art!
    Una abraçada.
    Jaume.

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    1. Jaume,
      Es un luxe tenir una persona com tu que viu de l'art, el coneix i el sent comentant un dels meus escrits.
      Moltes gràcies per donar-nos el teu lletrat punt de vista sobre l'obra d'en Guinovart i moltes gràcies per explicar-nos el significat de l'escala quan és utilitzat per grans artistes com Miró.
      Es un plaer tenir-te aquí un cop més, en aquest blog que ens va donar a conèixer.
      Una abraçada!

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  2. Hola Humbert, me ha gustado mucho la interpretación del cuadro y creo que sería buena cosa que los lectores de este portal se animasen a hacer lo propio. Yo, con tu permiso, me voy a lanzar a la piscina: veo una pareja recordando tiempos de infancia cogidos de la mano jugando al unísono a la rayuela. Comparte el sitio con una puesta de sol sobre el mar en la parte inferior derecha, quizás como un todo se refiera a la nostalgia de tiempos pasados vistos desde el ocaso de la vida.

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    1. David,
      Muchas gracias por leerte este escrito de arte y dejar tu acertado comentario.
      Me parece muy bien lo que propones... a ver si la gente se anima y comenta lo que le transmite este cuadro. Tu interpretación es muy curiosa y se aleja diametralmente de la que sentí yo... a pesar de todo, me parece muy buena.
      Con ganas de volveros a ver, recibe un fuerte abrazo!

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  3. Benvolgut amic Humbert,

    Moltes felicitats per tot aquest article en conjunt, però sobretot per la teva interpretació, ja que ens transmets d'una manera molt personal i profunda la teva manera d'entendre aquesta pintura de Guinovart.

    Aprofito per afegir un petit fragment d'una jota ebrenca molt coneguda relacionat amb l'escala en uns sentit figurat i artístic: "L'has de pujar poc a poc, l'escala d'aquesta vida, que si la puges de pressa, cauràs al primer escaló".

    Moltes gràcies per tots aquests articles i enhorabona, Humbert!

    Una forta abraçada,

    Àngel.

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    1. Àngel,
      Moltes gràcies, de nou, per llegir-te l'escrit i treure temps de sota les pedres per deixar tan afectuós comentari...
      Gràcies per les teves paraules i per cantar-nos aquest fragment de Jota Tortosina parlant de l'escala.
      Que vagi molt bé la promoció del nou disc, espero poder veure't aviat per concretar una entrevista per parlar-ne aquí.
      Una forta abraçada i fins aviat!

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  4. El text de Josep Guinovart: "La encina soporte sideral..." és molt poètic, propi d'un artista. No conec massa la "tendència informalista", però no per desconeguda per mi, deixo de donar-li la importància que mereix.
    La "projecció tridimensional" m'agrada. En definitiva, l'artista Guinovart és polifacètic i ho demostra el Premi Nacional d'Arts Plàstiques i, al mateix temps celebro que hi hagi un Museu a Agramunt dedicat a ell.
    Humbert, m'alegro que hagis retornat a la teva sèrie "Arte de estar por casa", recordant els nostres artistes i enaltint la seva obra.
    Endavant amb tots els teus projectes i molt d'ànim!!!

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    1. Apreciada Maria Joana,
      Estic molt content, després del descans estival, tornar-la a tenir per aquí.
      Moltes gràcies per llegir-se aquest article d'art i deixar un comentari!
      Moltes gràcies per les seves paraules d'ànim!
      Una forta abraçada!

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  5. Hola Humbert,
    tambè veig aquest cap de vell mirant l'escala, però tant la posició de la escala, reclinada a la dreta, amenaçant sobre el cap del vell i la confusió de la part superior, m'inspira la visió d'un home que pateix davant la mort.
    Deu ser que jo mateix he sortit d'una situació difícil i em venen aquestes visions.
    Com sempre un plaer llegir-te.
    Una abraçada
    Jordi

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    1. Jordi,
      Quina il·lusió llegir-te de nou després d'aquest ensurt que ens vas donar... espero que vagis millorant.
      M'encanta la teva visió d'aquesta litografia... la comparteixo: el vell moribund, l'escala i a sobre totes les pors, preocupacions i records rondant de forma caòtica...
      Gràcies per ajudar-me entendre millor l'art, es un honor comptar amb els teus comentaris, es un honor tenir-te d'amic!
      Una forta abraçada i fins ben aviat!

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  6. Hola Humbert,

    M’agrada que ens facis partícips de les obres que tens a casa teva, d’un valor artístic important.

    En Josep Guinovart va ser un gran i polifacètic artista molt arrelat a la seva terra i moltes de les seves obres no deixaven indiferents a qui les observava.

    M’agrada molt l’estructura del teu article, primer explicar-nos la historia i trajectòria de l’artista i després amb la teva especial sensibilitat parlar de la pintura que tens penjada a la paret a casa teva.

    És veritat que cada u pot interpretar una pintura de moltes maneres diferents però jo estic d’acord amb tu que aquesta transmet pau encara que s’hi pugui veure reflectida amb la figura i l’escala el moment de la mort.

    Espero ja el següent article de l’Art d’estar per casa i seguir sent una espectadora privilegiada.

    Ptnets,
    Marta

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    1. Marta,
      Moltes gràcies per llegir-te l'escrit i deixar-hi un comentari, com sempre em fa molta il·lusió rebre'l...
      M'alegro molt que t'hagi agradat l'article i com l'he estructurat... com bé saps, és la meva forma habitual de fer les meves composicions: ser rigorós i metòdic, però sempre amb un toc personal i sentimental.
      M'alegro que t'agradi el Guinovart i el valoris, més tenint en compte que l'has pogut apreciar en directe.
      Gràcies per acompanyar-me sempre. Gràcies per estar aquí!
      Petonets!

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  7. una fràgil escala en mig del caos... això m'inspira

    No és fràgil, però, el teu escrit: elaborat, estructurat i inspirat com sempre.

    Com sempre, un plaer llegir-te, Humbert!

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    1. Eugènia,
      Moltes gràcies per deixar el teu comentari en aquest escrit d'art.
      El mateix dic: un plaer tenir-te aquí...
      Una abraçada!

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  8. Estimat Humbert, ja tornem a ser-hi... Com tu saps molt be jo soc una antigualla i m'agrada l'art figuratiu (es diu així, oi?). De totes maneres en el qaudre que ens presentes m'agrada la combinació de colors, el predomini dels blaus i que no sigui massa tenebrós.
    Però el més important: molt be la introducció que hi fas de l'autor i la teva visió del sentit del quadre. Molt be.
    Una forta abraçada

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    1. Benvolgut pare,
      No crec, en absolut, que siguis una antigualla... ni molt menys. Cadascú li agrada l'art d'una manera i totes son correctes. Però, a més, tot i que pot ser aquest art no sigui el teu preferit, ets una persona culta que m'ha portat a veure art per tot el món i m'ha fet estimar-lo i apreciar-lo... ara recordo la nostra visita (amb els nets) al MoMA.
      I... a més: "L'Escala" es un regal teu! :-)
      Moltes gràcies per comentar tots els meus articles. Moltes gràcies per estar auí.
      Una forta abraçada!

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  9. Benvolgut Humbert,no t'ho creus,oi?
    Tot i que aquest senyor es diu Josep Guinovart,no te res a veure amb el meu oncle dela mateis nom i cognom.Jo tambè em dic guinovart i no el coneixia de res.Es interessant però saps que el meu cervellet es científic 100% i no acaba d'entendre les obres d'art,encara que m'agradin.
    Es curiós la incorporació d'eklements en principi aliens a la pintura,com sorra o fang,això el fa mes interessant. Ets un crack autèntic noi,no mereixes les coses dolentes que t'jhan passat en els darrers temps.De moment ho deixo aquí, tot esperant veure't algun dia en viu i en directe.
    Una abraçada!!!

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    1. Robert,
      Sí... quina casualitat que aquest gran artista tingui el mateix cognom que del meu gran amic...
      Gràcies per llegir-te l'escrit i deixar aquest raonat comentari, tot i ser conscient que aquest tipus de temes no t'apassionen en absolut...
      Gràcies pels teus bons desitjos amic... no et preocupis: me'n sortiré!, ja ho veuràs!
      Ens veiem durant aquestes festes!
      Una forta abraçada!

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